Firmy poświęcają ogromne pieniądze na działania PR w mediach tradycyjnych, zupełnie zapominając o zagrożeniach płynących z Internetu. W badaniu Webber Shandwick, Risky Business wykonanego przy współpracy z Economist Intelligence Unit 67% ankietowanych managerów wyższego szczebla z całej europy, zadeklarowało że postrzegają utratę reputacji jako największe zagrożenie dla swojego biznesu.
Tym bardziej zadziwiające jest jak wielu z nich nadal błędnie uważa, że największy wpływ na kształtowanie reputacji firmy mają tradycyjne media takie jak telewizja, radio i prasa. Wielu managerów bagatelizuje zagrożenia wizerunku w Internecie zgodnie z zasadą, że „prawda zawsze wygrywa”….
Badanie, badaniem, a rzeczywistość rzeczywistością. Technologia ORM nabiera na znaczeniu na świecie. Pierwsza firma w USA, która zajmuje się ochroną reputacji osób indywidualnych i firm, została wymieniona jako jeden z 31 Technologicznych Pionierów na świecie, podczas World Economic Forum 2011.
Zanim zaczniemy świadomie kształtować wizerunek swojej firmy, produktu lub nawet swój własny wyjaśnijmy sobie co to jest ORM (Online Reputation Management), czyli zarządzanie reputacją w sieci. Na podstawie dostępnych materiałów i własnej praktyki stworzyłam taką oto definicję:
ORM polega na monitorowaniu wizerunku osoby, marki lub produktu w Internecie. ORM wykorzystuje unikalne techniki online do masowego promowania pozytywnych i neutralnych treści dotyczących osoby, marki lub produktu. Efektem tych działań jest zepchnięcie w wynikach wyszukiwarek linków zawierających niepożądane lub negatywne treści. W odróżnieniu od technik pozycjonowania (SEO), ORM skupia się na nasyceniu przestrzeni internetowej treściami pożądanymi. Tworzy to bardziej pozytywne środowisko w wynikach wyszukiwania. Działanie ORM jest szczególnie skuteczne w sytuacjach kryzysowych, ale ma także zastosowanie w działaniach prewencyjnych polegających na zapobieganiu zagrożeniom reputacji w Internecie.
ORM ma zastosowanie w każdym przypadku jeśli nasz wizerunek w Internecie jest zagrożony. Pogromcy reputacji nie śpią, działają na każdym polu, możemy znaleźć ich na forach, blogach, grupach dyskusyjnych, portalach społecznościowych, a nawet we własnej firmie.
Jeśli obchodzi nas wizerunek w sieci, ważne jest aby go monitorować. Jeśli pojawi się problem to nie ma co panikować, trzeba go naprawić, dysponujemy już skutecznymi narzędziami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz